Nieuws 17 november 2024, Concert in Rheine Het Overijssels Byzantijns Mannenkoor accepteerde de uitnodiging van de stadspartnervereniging Rheine/BorneSonore diepte uit Oost-EuropaRHEINE. Zondag 17 november 2024. Een grijze novembermiddag, het zachte licht in de Sint-Dionysiuskerk en de sonore diepte van Oost-Europese koormuziek: het optreden van het Overijssels Byzantijnse Mannenkoor afgelopen zondag bood een combinatie van spiritualiteit, muzikale uitmuntendheid en culturele diversiteit. Op uitnodiging van de stadpartnervereniging Rheine/Borne bracht het koor de vele bezoekers in vervoering met een veeleisend en zorgvuldig op elkaar afgestemd programma.Met het inleidende “Amin, Amin” uit de liturgie van Johannes Chrysostomos, wist het koor het publiek meteen te boeien. De perfectie van de vierstemmige zang, gedragen door krachtige bassen en stralende tenoren, creëerde een sfeer die niet alleen de akoestiek van de kerk vulde, maar ook de harten van de luisteraars bereikte. Onder de ervaren leiding van Marian Stouwdam presenteerden de zangers een muzikale reis door de liturgische wereld van de Orthodoxie en de folkloristische diversiteit van Oost-Europa.De daaropvolgende werken als “Svatyi Bozhe” (Heb genade) en “Tjebe pojem” (Wij prijzen U) toonden de immense reikwijdte van het koor, dat op meesterlijke wijze de sacrale diepte van byzantijnse composities vertolkte. De interpretatie van “Otche Nash” (Onze Vader) was indrukwekkend, waarbij dirigent Stouwdam zelf schitterde als solist. Met zijn warme, expressieve baritontoon gaf hij het stuk een emotionele intensiteit die het publiek ontroerde. Peter Petermann leidde met charme en deskundigheid door het programma. Hij gaf inzicht in de ontstaansgeschiedenis van de werken en de tradities waaruit ze voortkomen, waardoor de luisteraars dieper konden duiken in de culturele achtergrond van de muziek die werd uitgevoerd.Tussen de twee door het koor uitgevoerde delen voegde een saxofoonensemble van de Rheine Muziekschool een bijzondere kleur toe aan de muzikale ervaring. Caroline Elmer, Jonte Puschmann, Mika Knöpper en Lothar Eirmbter presenteerden voortreffelijk twee delen uit Strijkkwartet KV 160 van Wolfgang Amadeus Mozart. Vooral de pittige saxofoon Cabaret Gilles ste-Martin zorgde voor enthousiasme. Het koor ging verder met meer profane stukken. Het liefdeslied “Anna Lariesa”, uitgevoerd door solist Frits Roeloffzen, ontroerde met een zachte, bijna zwevende melodie. Het humoristische en ritmisch veeleisende “Dwjenadtsjat Razboinikov” (De Twaalf Rovers) met solist Ton Somhorst stond daarentegen symbool voor de vocale behendigheid van het hele ensemble.Het patriottische “Bozhe velykyi jedynyj” (Gebed voor Oekraïne) was diep ontroerend. Het koor, bekend om zijn inzet voor sociale en politieke doelen, droeg dit stuk op aan de slachtoffers van het aanhoudende conflict in Oekraïne. De heldere, plechtige melodie en de beklijvende stemmen van de zangers vulden het kerkinterieur met een boodschap van vrede en hoop.Het was een moment dat het publiek ingetogen maakte en waarvan de betekenis verder ging dan muzikaal genot, vooral op de dag van Dodenherdenking. Met hun vierde bezoek aan Rheine lieten de zangers van het Overijssels Byzantijns Mannenkoor opnieuw zien waarom ze al meer dan twintig jaar een van de gerenommeerde ensembles in hun soort zijn. De combinatie van artistieke genialiteit, cultureel begrip en sociaal engagement maakt hen niet alleen ambassadeurs van de muziek, maar ook van het begrip tussen volkeren. -Axel Engels-Onder de talentvolle leiding van Marian Stouwdam presenteerden de zangers een muzikale reis door de liturgische wereld van de orthodoxie en de folkloristische diversiteit van Oost-Europa. November 2022 Onze CD’s zijn nu ook verkrijgbaar en te downloaden via streaming diensten als Spotify, iTunes Store, Amazon, You Tube, etc. Zoekterm: Overijssels Byzantijns mannenkoor